Wie?
Mijn naam is Youandi Bos, geboren in Apeldoorn en sinds een paar jaar woon ik daar ook weer. Mijn middelbare school, het Stedelijk Gymnasium, ging mij aan de ene kant makkelijk af en tegelijk ook weer helemaal niet. Woorden als ‘perfectionisme’, ‘frustratietolerantie’ en ‘faalangst’ waren nog niet bekend bij mij. Aan het einde van de derde moest ik mijn vakkenpakket kiezen en ik wist niet welke kant ik op wilde. Dus volgde er een uitgebreid onderzoek naar interesses, persoonlijkheid en intelligentie (om te kijken of ik die drie/vier extra vakken aankon die ik wilde doen). Daar kwam toen uit dat ik hoogbegaafd ben.
Bam. Dingen begonnen op z’n plek te vallen. Nee, het is geen ADHD; ik denk gewoon snel en heb (veel) energie. Nee, het is geen ‘sociaal minder sterk’ zijn; koetjes en kalfjes praat interesseert me gewoon niet (zo). Met vallen en opstaan heeft mijn hoogbegaafdheid nu een plek in mijn leven.
Waarom?
Sinds september 2010 werk ik in het voltijds hoogbegaafdenonderwijs. De eerste paar jaar had ik groep 5/6 (tussen de 12 en 23 kinderen per klas), daarna ging ik ook groep 7 en 8 doen en combinaties daarvan (of maar één leerjaar). Het leerjaar zelf zegt niet zoveel, aangezien ieder kind zoveel mogelijk op diens eigen niveau wordt uitgedaagd. En ja, dat vraagt nogal wat, niet alleen van de leerkracht maar ook van de leerling en de ouders.
Het werd mij toen al snel duidelijk: er is veel kennis en kunde over hoogbegaafde kinderen en tegelijkertijd ook weer helemaal niet. Vooral in de begeleiding en in het ondersteunen in de ontwikkeling schort het nogal eens. Eerst hield ik me vooral bezig met het lesgeven: de kinderen prikkelen om zichzelf uit te dagen en zich te ontwikkelen naar hun volle (leer)potentie, in plaats van doen wat er volgens de maatschappij verwacht wordt. Steeds meer veranderde mijn aanpak (of kreeg ik meer door dat ik al anders werkte?) van kennisoverdracht naar het oefenen van vaardigheden. Hoe pak je werk op dat je eigenlijk niet wilt doen? Hoe ga je om met teleurstellingen? Wat als jij andere verwachtingen hebt van jezelf dan de omgeving? Hoe kan jij jezelf in deze wereld neerzetten? Wat is voor jou geluk? Wat maakt jóú gelukkig?
Daarom ben ik in september 2021 begonnen met mijn praktijk Stalent: coachen en begeleiden van hoogbegaafde kinderen en jongeren en hun omgeving. Het doel: het kind en de omgeving die vaardigheden mee te geven die nodig zijn om jezelf te kunnen zijn, een gelukkig leven te leiden en een draai te vinden in de niet-hoogbegaafde wereld. Dus het is niet alleen met het kind werken, maar óók met ouders en school.
Wat?
Geboren: 1982, Apeldoorn
Opleidingen
- VWO (Stedelijk Gymnasium Apeldoorn)
- Pedagogische Wetenschappen (Universiteit Utrecht)
- PABO (Hogeschool van Arnhem)
- Rots en Water trainer (Gadaku Instituut)
Andere opleidingen
- Psychologie van hoogbegaafdheid (Psychodidact)
- Praktijkbegeleider in de sport (Academie voor sportkader, KNGU)
- Verenigingsleid(st)er Gymnastiek, Kwalificatiestructuur Sport niveau 3, trainer-coach (KNGU)