Voel jij je wel eens …
– boos
– verdrietig
– eenzaam
– gefrustreerd
… omdat niemand je lijkt te snappen?
Verdrietig, onmacht of eenzaam?
Je voelt je alleen en anders dan anderen. Het lijkt wel alsof niemand jou begrijpt. Soms voelt het leven wat zinloos en vraag je je af wat het allemaal waard is. Je hebt niet eens zin om leuke dingen te doen. Als hoogbegaafd kind denk en voel je anders en zit je soms een beetje vast in je hoofd. Je gaven en talenten zitten je nu vooral in de weg…
Het zou zo fijn zijn om met iemand te praten die helemaal begrijpt hoe jij je voelt. En geloof me, er zijn veel meer kinderen met jouw interesses. Zou je willen ontdekken hoe je jouw talenten kunt inzetten om je beter te voelen? Als je leert begrijpen hoe jij denkt, zul je veel blijer zijn en geniet je ook weer van de leuke dingen met je vrienden.
Perfectionisme en/of faalangst?
Ben jij bang om fouten te maken en moet alles perfect gaan? Dan stel je wel erg hoge eisen aan jezelf. Toegegeven, vaak verwacht je omgeving óók veel van jou als hoogbegaafd kind. Fouten maken hoort bij het leven, maar het maakt je verdrietig en je vraagt je gefrustreerd af wat je verkeerd doet.
Je wilt zo graag laten zien dat je het wél kan! Jij weet al heel veel, maar soms heb je nog wat extra hulp nodig om het zelf te kunnen doen. Met een paar handige trucjes (kennis en vaardigheden) kun je snel beter worden en grote stappen vooruit maken. Want jij kunt heel goed overzicht en verbanden zien, creatief out-of- the-box denken, en je hebt humor. Let maar eens op welke originele oplossingen jij allemaal kunt bedenken. Ben je klaar om jouw gaven te omarmen?
En bij Youandi?
Op de basisschool vond ik het heel vervelend als iets wéér uitgelegd ging worden. Of dat we voor de zoveelste keer een bepaalde som gingen oefenen: het was voor mij al duidelijk hoe het zat. Ik ging veel liever lezen over de geschiedenis, uitvindingen, de natuur, computers, programmeren en de ruimte. Ik zocht graag uit hoe het in elkaar zat. Ik wilde dat de kinderen in mijn klas niet zo moeilijk deden en gewoon eens in zouden zien wat hun gedrag deed bij de andere kinderen en de leerkrachten. En waarom kon degene die mijn (beste) vriendin was niet vaker met mij spelen?